دسترسی سریع

عایق پشم شیشه

پشم شیشه

عایق پشم شیشه یکی از چندین عایق معدنی است که در صنعت به کار برده می شود. عایق پشم شیشه انعطاف پذیری بالایی دارد و برای عایق بندی صوتی و حرارتی گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای است.

مقدمه

عایق پشم شیشه نوعی عایق حرارتی پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی به حساب می آید. ماده اولیه این نوع عایق، الیاف شیشه است که در نهایت به صورت الیاف شبیه به هم در کنار یکدیگر قرار می گیرند. شیشه بوروسیلیکات نام علمی ماده سازنده عایق پشم شیشه است و قابل بازیافت خواهد بود. در واقع، شیشه بوروسیلیکات خود از موادی مانند ماسه سیلیس، شیشه بازیافتی و مواد تثبیت کننده ساخته می شود.

بافت پشمی عایق پشم شیشه را می توان در تمامی قسمت های ساختمان و صنعت به کار برد. این پوشش نرم و یکپارچه به پیشگیری از هدر رفتن گرما و انرژی کمک بسیاری خواهد کرد. در واقع، ویژگی کلیدی آن ، کاهش سرعت انتقال حرارت در سطوح داخلی و خارجی منازل است. البته از عایق پشم شیشه در ساخت برخی از لوازم خانگی نیز استفاده می شود که منجر به افزایش کیفیت کار دستگاه و مقاومت آن ها در برابر خوردگی خواهد شد.

خواص عایق پشم شیشه چیست؟

عایق پشم شیشه شامل الیاف شیشه بوروسیلیکات است که به شکلی منظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این بافت منسجم می تواند هر سطحی را نسبت به انتقال انرژی عایق بندی نماید. به همین دلیل کاربرد آن در عایق بندی دیوارها، سقف و کف ساختمان می تواند به کاهش مصرف انرژی و هزینه های سوخت کمک نماید.

کارایی عایق پشم شیشه به دلیل انعطاف پذیری زیادی که دارد نسبت به عایق های دیگر نظیر فایبرگلاس بیشتر است. از سوی دیگر کشش بالای عایق پشم شیشه و استحکام فوق العاده آن می تواند منجر به دوام بالای آن شود. همین مساله باعث می شود که عایق بندی ساختمان تا سال ها قابل استفاده باشد.

کاربرد پشم شیشه به عنوان عایق صوتی نیز از مهم ترین کاربردهای این نوع عایق به حساب می آید. در اصل، نصب عایق پشم شیشه بر روی هر سطحی، ضریب انتقال صدای سطح را کاهش داده و منجر به جذب صوت خواهد شد.

یکی از ویژگی های مهم سازگاری آن با محیط زیست است. در واقع، مواد اولیه پشم شیشه شامل ماسه، شن و شیشه بازیافتی می شود. به همین دلیل، به راحتی در طبیعت قابل بازیافت بوده و بنابراین، سازگاری بالایی با محیط زیست خواهد داشت.

پشم شیشه در مقایسه با برخی عایق های ساختمانی دیگر، قیمت نسبتا پایین تری دارد. بنابراین، در مساحت ها و ابعاد بالا استفاده از آن مقرون به صرفه تر خواهد بود.

از ویژگی های مهم که منجر به کارایی بالای آن نیز شده است، سطح بالای مقاومت آن در برابر حرارت است. این نوع عایق می تواند دمای 300 درجه سانتیگراد را تحمل کند. به همین دلیل، برای عایق بندی در برابر آتش سوزی نیز می توان از این نوع عایق استفاده کرد.

پشم شیشه

 

 مراحل تولید :

ذوب مواد اولیه

تمامی موادی که در مرحله قبل توزین و مخلوط شده اند، در این مرحله باید در یک کوره گازی الکتریکی ذوب شوند. دمای کوره باید به بیش از 1400 درجه سانتیگراد برسد.

 فیبرسازی یا تولید الیاف

مواد ذوب شده در مرحله قبل باید به شکل الیاف در آیند. در نتیجه، لازم است این مواد به یک محفظه چرخان وارد شده و تحت نیروی گریز از مرکز قرار گیرند. در اثر چرخش انجام شده، مواد به صورت الیاف از حفره های کوچک دستگاه خارج شده و به الیاف تبدیل می گردند. الیاف یاد شده باید به کمک چسب های مخصوص به یکدیگر بچسبند. لایه به دست آمده که اصطلاحا پتو نامیده می شود، باید به یک ضخامت استاندارد برسد.

 فشرده سازی الیاف

الیاف آغشته به چسب به یک کوره پخت وارد می شوند. این پتوها باید به ضخامت های مشخصی برسند. از آن جا که پشم شیشه دارای ضخامت های مختلفی است، بنابراین تعیین ضخامت هر لایه آن توسط کارشناسان انجام می گیرد.

برش لایه های عایق

پس از آن که لایه های پشم شیشه به ضخامت مورد نظر رسید، حال وقت آن است که پتوهای تولید شده برش بخورند. گاهی ممکن است در مرحله برش لایه ها، اضافه هایی حاصل شود. برای پیشگیری از هدر رفتن منابع، این ضایعات به چرخه بازیافت وارد می گردند.

لایه های برش خورده در آخر باید به صورت رول شده در آمده و در انبار ذخیره شوند. گاهی نیز ممکن است تا 36 لایه روی هم فشرده شده و در نهایت یک پالت با ضخامت مشخص تولید کنند.

انواع کاربرد

برخی از مهم ترین کاربردهای آن عبارت اند از:

  • عایق بندی ساختمان در دیوار، کف و سقف
  • عایق بندی صنعتی و حرارتی در صنایع مختلف
  • عایق بندی خودرو
  • عایق بندی اسکلت فلزی ساختمان ها و سازه های عمرانی